Wines of Germany
Hade den stora äran att få följa med på Kräftor och vin ombord på
m/s Vaxholm III
Arrangör var Wines of Germany men min inbjudan kom såklart från Eva
 
 
En intensiv båttur på två timmar med vinprovning, kräftprovning, tipspromenad och kräftbuffé.
Ombord fanns vinjournalister, en kräftexpert och såklart representanter för Wines of Germany och vinimportörer
 
 
Lennart Edsman, kräftexpert, som jobbar som forskare vid SLU berättade bland annat att vi i Sverige konsumerar runt fem miljoner kilo kräftor på våra kräftskivor i Augusti, världsrekord!!
Han berättade också att påståendet att signalkräftan är immun mot kräftpesten är en myt!! Den är inte bara kronisk bärare av pesten utan kan själv dö av sjukdommen. Plantera inte in signalkräftor där det finns flodkräftor om ni vill ha flodkräftan kvar...
 
Bubblande Riesling, Fürst von Metternich Sekt Trocken, har en vacker ljusgul färg med gröna inslag. Vinet har en frisk fruktighet och en tydlig arom av mandarin och persika. Syran och sötman är i en fin balans. Passar utmärkt till kryddhetta. 100% Riesling
 
Tipspromenaden vann inte jag, haha, men jag  fick lära mej att Bremmer Calmont är den brantaste vingården i världen, att det största vinfatet i världen finns i Bad Dürkheim och att Romarna tog vinodlingen till Tyskland...
 
Ett mycket gott och spännande vin som jag får läsa på lite om, hittar bara tyska sidor... haha
#1 - Violen%20p%E5%20Brandholmen

Intressant! Kommer att kika in fler gånger, gillar vin och är Munskänk!

Svar: Oh, så roligt!! Säg gärna till om du hittar felaktigheter eller om jag missar;)
Jessica Högberg